Förr kunde man verka som företag på en lokal marknad där kunderna gjorde huvuddelen av alla sina inköp lokalt både vad det gällde varor och tjänster. Idag ser verkligheten helt annorlunda ut och det är lika naturligt att handla på nätet för att köpa nästan vad som helst. För att som företag hänga med i detta och se dessa som möjligheter att göra ännu bättre affärer kan det vara bra att ha hjälp av erfarna konsulter som vet vad det innebär att växla upp en lokal verksamhet till att bli både nationell och internationell.

Innehåll är makt och trovärdighet

Idag söker de flesta via en sökmotor många gånger om dagen. De kommer att söka på både ditt företag och de produkter du säljer, eller troligtvis i omvänd ordning. Här gäller det att kunna ha rätt sorts texter och bilder för att knyta besökaren till dig för att bli din kund.

Vi arbetar med både strategier och tekniska lösningar för att göra detta möjligt och där du använder samma information oavsett om det är information i dina butiker eller på nätet.

Sälj mer via merförsäljningskanaler

Shoppinggallerior i den fysiska handeln har visat sig vara ett bra sätt att samla kunder och ge dem möjlighet att hitta det de söker i någon av de butiker som finns i gallerian. På nätet ser detta lite annorlunda ut och man arbetar därför ofta med olika typer av merförsäljningskanaler för att placera ut precis rätt produkter på rätt ställe för ökad försäljning. Några exempel på merförsäljningskanaler är Prisjakt, Kelkoo, Tradera och Fyndiq. Det är också populärt att använda bloggare och sådana som är duktiga på att berätta och göra reklam för dina produkter mot provision via så kallade affiliates. Vi hjälper dig hitta rätt och välja vilka produkter du ska satsa på i respektive kanal.

Analysera och arbeta effektigt

Det gäller att prioritera rätt. Till hjälp här finns då gott om data och statistik att tillgå, men det behövs kunskap för att tolka siffror och resultat för att de ska hjälpa dig hitta hur du bäst använder din personal för att ge störst effekt.

Product Information Management

För att jobba med allt ditt innehåll på ett och samma ställe använder vi system för Product Information Management (PIM). Vi kan hjälpa till att införa både enklare lösningar baserade på öppen källkod och fri programvara men även fullstora enterpriselösningar. Erfarenheten kring PIM har vi skaffat oss under en lång tid och det har varit fokusområdet för Fredrik sedan 2001.

Programvaror för e-handel

Beroende på vilken storlek på kund det handlar om jobbar vi med många av de system för e-handel som finns, men det finns ändå några som utmärker sig lite extra som vi är lite extra glada att jobba med.

  • Storm – en e-handelsbackend som löser det mesta kring hur man bedriver B2B-handel
  • Sitecore – en Customer Experience Manager plattform (CXM) som gör upplevelsen till något extra, särskilt i kombination med Storm
  • WooCommerce – om projektet är mindre finns det nästan bara ett alternativ bland de programvaror man själv sköter underhåll och drift.
  • Magento – för de projekt som är lite större och behöver en kraftfull e-handelsmotor men där man inte känner att det är läge att ta klivet upp till de lite större plattformarna.