Varför ska du ägna tid åt att arbeta fram bra information om dina produkter? Här är några anledningar till att lägga lite mer tid på informationen om dina produkter oavsett om du säljer via e-handel eller i traditionell butik.

Bättre synlighet i sökmotorerna

Idag söker man efter lösningar på ett problem i stället för innehåll som finns i produktbenämningar. Genom att ha ett bra innehåll blir man mer synlig i sökmotorerna genom att texterna blir mer innehållsrika.

Högre konvertering

När man ska köpa en produkt på distans har kunden inte möjlighet att klämma och känna på produkten på samma sätt som i fysisk handel. Genom att beskriva produkten med bra texter och många bilder underlättar det ett köpbeslut. Det är aldrig fel att visa frilagda bilder från flera håll och gärna en miljöbild där man kan se produkten i ett sammanhang. Det gör det lättare för slutkonsumenten att se sig själv använda det du säljer.

Tipsa om liknande produkter

Det finns en anledning till att kunden klickade in på just den produkt de hamnade på. Det fanns troligtvis ett intresse som gjorde att besökaren kom in där från början. Om nu detta inte var helt rätt produkt, se då till att ge besökaren alternativ att titta på som liknar det de kom in på från början.

Experimentera med attributbaserade och värdebaserade texter

Alla kunder köper inte på samma signaler. Vissa attraheras av att läsa om alla egenskaper en produkt har kring material och tekniska data. Andra vill gärna läsa och övertygas om varför de ska välja just dina produkter eftersom de ger så många fördelar. För oss har det visat sig att man gärna kombinerar information med både värdebaserat och attributbaserat innehåll för att attrahera fler. De teknikintresserade kan ofta tänka sig acceptera att finna det attributbaserade längre ner på sidan medan de som vill förföras av det värdebaserade innehållet tenderar sluta läsa om det börjar med en massa teknisk information högst upp.

Vi har själva testat detta på våra LED-lampor och belysning och kan se en markant ökad försäljning på de produkter där vi satsat på att beskriva dem väl med en värdebaserad beskrivning för att påvisa fördelarna för just den konsumenten till varför de vill köpa en LED-lampa från oss där fokuserat blir på hur väl produkten kommer att förbättra upplevelsen i TV-soffan eller framför matbordet. De som vill läsa om exakt hur stark den är, dimensioner och annat mycket väl kan tänka sig att scrolla ner till den informationen.